Nädal 12: Veebilehed ning nende kasutatavus

  AastakĂ¼mneid inimestele lahutamatuks abivahendiks olev arvuti on Ă¼ks mõjukamaid leiutisi, mis ilmavalgust näinud on. Selleks, et arvutid saaksid omavahel suhelda, loodi ka internet. Tänu sellele kujunesid välja lõpuks ka veebilehed ning brauserid, mis neid kuvavad. Aastaid edasi, ning oleme jõudnud punkti, kus pea iga inimene kasutab interneti, olgu selleks siis kas mängude mängimine, töö tegemine, info otsimine, sotsiaalmeedia kaudu suhtlemine vmt. Kuid vaatamata pikale arengule, pole mõned veebilehed suutnud tänapäeva standarditega Ă¼hel joonel hoida. Seega toongi välja Ă¼he positiivsema ja Ă¼he negatiivsema kasutatavusega veebilehe.

Hindamiseks kasutan Jakob Nielseni kuute kriteeriumit. Pikalt ma neid lahti seletama ei hakka, kuid toon need lihtsalt välja:

Õpitavus, tõhusus, meeldejäävus, vead (teisisõnu veakindlus), rahulolu ja kasulikkus

 

Esmaks tooks negatiivseks näiteks craigslisti. Tegemist on veebisaidiga, kus inimestel on võimalik Ă¼les laadida kuulutusi, tööpakkumisi, reklaamida teenuseid jne. Samuti on lehel olemas ka arutelufoorumid.

  • Ă•pitavus - Algul peale vaadates ei pruugi kohe midagi aru saada, kõik asjad on kuidagi segamini, leht on erinevaid hĂ¼perlinke täis ning esmasel kĂ¼lastusel suutis leht kohe soome keele peale Ă¼le minna, mille muutmiseks pidi natuke lehte sirvima. Ehkki ei pruugi see Ameerikas elavale kodanikule probleemiks olla, kui määrab keele lähima toetava regiooni järgi, kuid tuleks siiski mainida. Samuti lehe kahetoonilisus teeb erinevate kategooriate eristamise keeruliseks.
  • Tõhusus -  Kui lehel tihti käia, siis lehe mõistmine reaalselt raskusi tekitada ei tohiks, kuna kõik vajalik on tegelikult silme ees olemas, peab lihtsalt teadma kust otsida. Kõik kategooriad ning alamkategooriad on koheselt kättesaadavad, niiet sellega probleeme ei ole.
  • Meeldejäävus - Kuna toiminguid lehel navigeerimiseks palju ei ole, siis ei tohiks ka mõne aja möödudes asi meelest minema, kuid kui soovid mingit muud uut kategooriat otsida, siis võtab jälle aega selle leidmine, kuna neid on Ă¼priski palju.
  • Vead - Sellisel lehekĂ¼ljel on vigu raske teha, kuna kui kõik on paari kliki kaugusel, siis tagasi pealehele saab ka paari klikiga. Samuti on veebilehe laadimiskiirus piisavalt kiire ning ei tekita meelehärmi.
  • Rahulolu - Kuna kõigest sellel lehel on raske aru saada, siis kasutajakogemus pole justkui algul hea. Kogu tekst lehel on ka kõik väikeste tähtedega, seega võib samuti eristamisega probleeme tekkida. Ka piltide puudus on Ă¼ks miinus, mis kasutajakogemust negatiivsemaks teeb.
  • Kasulikkus - Praktilises mõttes on tegu Ă¼sna kasuliku veebilehega, kui on olemas oskused sellel lehel ringi liikumiseks ning on vajadus midagi leida, siis mõne klikiga võib jõuda õige leheni. Veebileht teeb kõike seda, mida vaja ning valikuid on palju
  • Kokkuvõtteks arvan, et tegemist on praktilise lehega, kus peaks kogu disaini veidi moderniseerima. Selle lehe võlu paiknebki selles, et kõik vajalik on pealehel Ă¼he kliki kaugusel, kuid selle sirvimine ja leidmine teeb kasutamise raskemaks. Seega Ă¼ldine kontseptsioon võib samaks jääda, kuid võib olla lisada siis veidi värvi ning lehe paigutust muuta, et oleks asjade leidmine lihtsam ning kasutajasõbralikum. 

Positiivsema kasutatavusega veebileht on näiteks 1a.ee. Tegemist on kodumaise veebipoega, kus on võimalik kõiksugu asju endale soetada.

  • Ă•pitavus -  Esmasel kĂ¼lastusel saab kohe aru, kus mis on. Suurelt rohelise nupuga on "tootevalik", kus ilmuvad kõiksugu kategooriaid. Nende kohal hiirega hõljudes tulevad ette vastava kategooria alamkategooriad, kus on võimalik juba valida endale sobiv tootegrupp. Tooteid sirvides näeb kohe toote pilti ning selgelt hinda. Samuti on toodud välja ka peamised spetsifikatsioonid. Kuna kõik on lihtsalt ja loogiliselt kättesaadav, asjad on eristatavad värvide ja suurte kirjade/nuppudega, siis lehel sirvimine on lihtne ja arusaadav, millest tulenevalt saab lehe peamised funktsioonid kiirelt selgeks.
  • Tõhusus - Toodete leidmine on lihtne ning kõik vajalik on koheselt kättesaadav. Samuti saab ostleja tooteid mitmete kriteeriumitega filtreerida, mis aitab paremini toodet leida. Seega vajalikud toimingud saavad kiirelt tehtud.
  • Meeldejäävus - Kuna lehe saab uuel kasutajal kiirelt selgeks, siis jäävad ka lehe funktsioonid hästi meelde. Juhul kui lähebki meelest, siis lehe kasutajasõbralikkus aitab kaasa uuesti äraõppimisel.
  • Vead - Kui minna valesse kategooriasse, siis on võimalik kohe naaseda eelmisele lehele. Filtreerimisel vale filtri kasutamisel saab selle koheselt maha võtta ning taastuvad eelnevad tooted. Kasutajasõbralikkuse ja kiiruse tõttu ei leia, et lehe kasutamisel saaks mingi viga tekkida.
  • Kasulikkus - Leht teeb täpselt seda, mida Ă¼ks veebipood peaks oskama teha, samal ajal olles kasutajasõbralik ning lihtsasti kasutatav.
 

 Pildid eelkirjeldatud veebilehtedest:



 

Kasutatud allikad:

https://www.craigslist.org/

https://www.1a.ee/


Comments

Popular Posts